January 27, 2013

My Planner for 2013.

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum w.b.t

Malam ni mama berpeluang mengupdate blog di malam hari sbb malam ni adik tidur awal sikit. Kalu tak...biasanya pukul 12 lebih barulah dia nak masuk tido. Ada beberapa benda yg mama nak settlekan malam ni sebelum tido...termasuklah nak packing order utk dipos esok. Dan tak lupa jugak mama nak list down kerja2 yg mama nak buat esok dlm notebook a.k.a planner mama. Walaupun mama ni surirumah & hanya duk kat rumah...jgn ingat mama takde kerja tau! Hanya mereka yg bergelar surirumah saje mungkin memahami beban kerja  surirumah kat rumah ni. Tambah2 lagi kalau surirumah itu juga bekerja dari rumah (WAHM).
Sebagai surirumah memang kita selalunya rasa banyak kerja yg nak dibuat dan rasa tak cukup masa je kan? Macamana agaknya teman2 surirumah yg lain mengatur masa di rumah yer? Satu tips yang biasa disyorkan ialah dengan menyediakan jadual mengikut rutin kerja kita. Sebenarnya mama dah biasa jugak buatkan jadual a.k.a to-do-list ni...tapi selalunya on off...huhu. Tambah2 dengan anak2 yg tengah membesar ni...mmg susah jugak kita nak buat ikut apa yg kita nak. Tapi walau macamana pun mama perlu jugak ada jadual untuk manage masa mama kat rumah ni. Samada mama ikut atau tidak apa yg mama listkan tu...itu perkara kedua. Yg penting mama listkan dulu apa yg mama nak buat. Sekurang2nya dengan jadual ni mama akan lebih bersemangat dan bermotivasi untuk bekerja dan insyaAllah kerja2 akan dpt dilaksanakan dengan lebih mudah dan teratur.  
Kalau sebelum ni mama just tuliskan to-do-list ni pada sekeping kertas atau whiteboard...tapi tahun ni mama nak buat lebih sistematik. Setiap benda walaupun sekecil2 rutin yg mama nak buat mama akan cuba tuliskan dlm planner mama. Lain org lain caranya kan? 
Dan sebab mama ada luang masa sikit malam ni...mama rasa cam nak kongsikan apa yg mama buat dgn kawan2 lain. Mungkin dpt jugak digunakan oleh sesiapa yg berminat.


My Household Notebook...my planner (^_-). 

Skrg ni mmg mudah...segala yg kita perlukan ada kat hujung jari je. Tak perlu susah2 nak create form planning. Mama dapatkan semua bahan dlm internet...print dan compilekan semua dlm notebook ni. 

Kat dlm planner mama tu contains:
Dan utk planning aktiviti homeschool, mama letakkan sekali planning form berikut dlm My Household Notebook tu.

Daily to-do-list.

Yang ni mama laminatekan dan letakkan kat fridge. Tiap2 hari mama tuliskan to-do-list mama dgn white board marker pen. Mama download kat sini dan mama editkan mengikut jadual kerja harian mama...utk kerja rumah, utk homeschool dan utk bisness mama. Azam mama tahun ni untuk buat dgn lebih konsisten dan berdisiplin membuat kerja mengikut jadual...insyaAllah.

Mama ada sertakan sekali link kat mana mama dptkan bahan2 tu...kalau ada yg berminat bulih dptkan kat situ. Tapi jgn lupa editkan dulu mana2 yg tak sesuai utk kita as muslim. Kawan2 bulih juga ke website Organized Home ni...mmg best sangat. Banyak sangat info berguna kat situ utk kita jadikan panduan utk mengorganize masa dan kerja kita kat rumah ni.

Selain merancang masa dan kerja dengan teratur, ruang kerja yang teratur jugak penting utk naikkan semangat mama. InsyaAllah...kalau ada luang masa lagi...lain kali mama akan kongsikan cmn mama menyusun ruang kerja dan bilik homeschool mama sekarang.

5 comments:

  1. Syabas Ani! :) Saya ada download similar forms dari website organizedhome ni tahun lepas, it does help with planning and organizing the home. Tapi kena disiplin nak guna sebaik-baiknya, if not sia-sia je download macam-macam forms (like me! huhuhu) In Shaa Allah, azam tahun ni nak jadi lebih organized dalam segala segi. :)

    ReplyDelete
  2. replica bags qatar you could try this out k9j55x3b50 replica bags paypal accepted Source e2a09x0w90 replica louis vuitton bags replica bags koh samui replica bags china free shipping recommended you read p7a85w3x36 replica bags china free shipping

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails