Minggu ni angah belajar phonic utk word families ig. Mama print booklet di sini. Angah belajar phonic kat starfall dan slps tu sambung dgn latihan yg mama download kat situ.
Utk bahasa Melayu pula, angah dah semakin lancar membaca dan masih teruskan dgn latihan dlm buku latihan minggu lepas.
Math.
Utk minggu ni angah byk dan suka buat latihan matematik. Sebabnya mama tlh buatkan macam2 cara utk aktiviti ni. Antaranya:
Counting and match number word eleven to twenty.
Mula2nya angah buat latihan dgn worksheet yg mama print yg dah siap dgn soalan. Tapi mama fikir cara ni agak membazirkan kertas. Jadi mama fikirkan satu idea dan dpt cara seperti kat bawah ni.
Cara baru ni mmg berjaya menarik minat angah yg mmg dah sedia tertarik dgn white board dan marker pen. Mama tlh print worksheet kosong. Sepatutnya ia dilaminatekan. Tapi mama tlh beli pocket file dan letakkan w/s kat dlm file tu dan gunakan whiteboard marker pen. Seterusnya angah akan buat latihan tambah dgn memilih nombor drp kad yg mama terbalikkan dan mengira dgn menggunakan klip kertas. Cara ni mmg menjimatkan kerana w/s tu boleh digunakan berulang kali.
Fine motor skill.
Lacing letter D card.
Khusyuk dok gunting dinosaur.
Inilah hasilnya dinosaur angah.
D for Dragon
Seronok mewarna menggunakan water colour.
Inilah hasilnya. Clothes pin stegosaurus. Idea ni dpt kat sini.
Lapbook. Life cycle of dragonfly.
Science.
Minggu ni angah belajar life cycle of dragonfly dan life cycle of dinosaur.
Iqra'.
Seperti yg mama bagitau sblm ni, angah ni sebenarnya agak pelat sikit. Utk iqra' minggu ni angah belajar bacaan panjang dan pendek. Mama tengok angah agak susah sikit utk ikut. Angah dah kenal bhgn mana yg perlu panjang dan pendek. Cuma bila nak baca tu, angah tak boleh baca dgn betul. Nampaknya mama kena usaha lagi, begitu jugak angah. Mama akan cuba cari jalan utk atasi masalah ni. Insya-Allah.
Selalunya mama akan bagi kat adik kertas dan pensil. Adik akan conteng2 apa saja.
Belajar mengira dan mengenal nombor.
Sekarang ni semua benda adik nak buat sendiri.
No comments:
Post a Comment