March 19, 2010

Aktiviti home school.

Minggu ni mama tak berkesempatan langsung post apa2 catatan. Sibuk dgn anak2 juga sibuk utk kemas kini jadual serta bahan2 utk home school mama. Sambil2 tu mama kemaskini blog mama. Masa tgh sibuk mencari2 bahan mengajar mama tlh mendapat idea dan byk maklumat utk run home school ni dgn lebih baik dan sistematik.

Walaupun sibuk dgn kerja ni, home school tetap mama teruskan. Bermula minggu ini, Insya-Allah mama mengadakan weekly theme utk aktiviti pembelajaran. Jadi pengajaran mama akan lebih tersusun dan mudah utk mama mencari bahan.

Along (Standard 3)
Sepanjang minggu ini along tlh membuat latihan2 dlm buku latihan yg mama beli juga dlm internet. Dan utk mengukuhkan lagi ingatan dia, mama minta along teruskan hafalan sifir 2 hingga 9. Kemudian membuat latihan di sini. Utk pengajaran Al-Quran, along akan teruskan bacaan setiap kali selepas sembahyang. Alhamdulillah setakat ni along sudah sampai di juzuk 7. Insya-Allah lepas ni mama akan cuba berikan penekanan kepada tajwid pula.

Angah ( Pre-school)
Weekly theme : Life in the pond. Memandangkan skrg ni angah dan adik suka sgt mama bacakan buku Crokie Frog : Where is my home utk Read Aloud, jadi mama pilihlah tema ni.

Writing : Angah byk membuat latihan dlm buku latihan dan juga dlm worksheet yg mama print di sini.

Reading : Alhamdulillah angah telah habiskan buku 8 Bacalah Anakku. Dan utk mengukuhkan lagi reading skill, angah terus dgn buku aktiviti utk pengukuhan dlm konsonan rangkap dan diftong. Utk english, Angah sudah masuk buku 4 Read Easy. Dan angah juga belajar phonics di starfall.


Buku aktiviti pengukuhan.

Math : Sebelum ni memang angah dah mahir dalam mengenal dan menulis nombor 1 hingga 100 (in english). Dan minggu ini mama teruskan dgn addition up to 10. Selain membuat latihan di dalam buku, angah juga membuat latihan di sini dan dlm worksheet yg mama print di sini.


Latihan memadankan nombor in numeral and word.


Scince : Sesuai dgn tema minggu ni, angah belajar life cycle of frog.

Life cycle of frog.



Fun : Minggu ni angah mula buat lapbook. Very interesting activity. Mama dpt resourse kat sini.

Lap book.


Craft : Tiap2 hari angah buat craft. Mama cuba cari aktiviti craft yg bersesuaian dgn tema minggu ni. Jadi antara craft yg angah buat adalah katak dan juga life cyle of butterfly.

Life cycle of butterfly. (eggs on leaf, caterfillar, pupa and butterfly).


Quran : Angah masih lagi buku 1 Iqra'. Dan sesuatu yg mengejutkan mama adalah angah sudah boleh hafal surah Al-Fatihah. Mungkin bagi budak lain yg sebaya dgn angah dah lama hafal surah al-Fatihah. Tapi lain bagi angah sbb mama terpaksa ambik masa utk betulkan bacaannya sbb angah ni pelat sikit dan agak sukar utk ikut dan sebut dlm satu ayat yg panjang. Alhamdulillah angah dah berjaya.

Adik (Tot School)
Adik akan join setiap kali mama mengajar angah. Dan mama masih lagi mengajar adik mengenal a, i, u. Juga alif, ba, ta. Dan minggu ni adik dah berjaya sebut one to ten.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails