May 3, 2010

Jom kira duit tabung!


Hari ni papa cuti lagi. Bila papa cuti, homeschool pun cuti la jgk. Jadi kami ambik peluang hari ni pegi simpan duit tabung anak2 sbb hari ni bank buka. Pagi tadi kami bukak 3 tabung anak2 dan sama-sama kira duit tu.
Sambil2 duk kira duit tu mama cuba kenalkan angah dgn duit syiling tapi tak sempat nak ajar lebih2 sbb nak cepat pegi bank. Insya-Allah, lain kali mama akan ajar angah utk mengenal dan juga mengira wang. Tapi mama sempat la juga latih motor skill adik dan angah. Mama minta mereka masukkan duit syiling tu ke dlm plastik aiskrim sambil mengira. Sambil2 tu jelaskan kat mereka ttg perlunya kita menabung.


Masing2 sibuk duk kira duit.


Activity for fine motor skill (hand-eye co-ordination)

Alhamdulillah, byk jgk duit tabung anak2.

3 comments:

  1. alhamdulillah...bgs kalo ajar ank2 dr kecik menabung...adam pn dh mule menabung..tp tiap kalo jmpe duit sumer sepuluh hinggit..hehehe

    ReplyDelete
  2. wah... banyak perkara yg berlaku dlm aktiviti hari ni. latihan fine motor-skills, cognitif, sosial, semua ada.
    erk... tu macam papanya pun kira duit tabung jugak ke?
    ada satu buku DIDIK ANAK URUS DUIT sangat bagus dibaca diaplikasikan dari anak usia awal hingga sek men.

    ReplyDelete
  3. MasyaALlah...sy puji dan kagum dgn usaha anda dlm mendidik anak2....terima kasih...blog ini byk beri fikrah baru kepada sy..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails