October 20, 2010

Cc is for Cotton.

Alhamdulillah, dgn izinNya mama masih lagi diberikan semangat dan kekuatan utk meneruskan homeschool ni walaupun terpaksa berdepan dgn macam2 kerenah anak2. Biasalah budak2...ada masanya mereka tu mudah mendengar dan menurut apa yg kita cakap. Ada masanya jugak kita sebagai ibu ni mmg perlu banyak2 bersabar bila mereka buat 'perangai'.

Bermula minggu ni, adik dah mula belajar membaca menggunakan buku Bacalah Anakku. Kalau ikutkan cara mengajar membaca menggunakan kaedah fonik, anak2 tak perlu dikenalkan lagi dgn nama huruf tapi diajarkan bunyi huruf tu dulu. Macam tu lah juga cara mama ajarkan angah dulu. Tapi utk adik ni, mama ajarkan nama serta bunyi huruf tersebut. Memang kalau boleh mama nak ajar mengikut cara mama ajar angah dulu tapi dah terlanjur adik belajar dan dahpun mengenal huruf2 ni sebelum mama bersedia utk ajar adik membaca. Jadi mama akan cuba dulu kaedah/cara ni utk adik dan tengok samada cara ini berkesan ataupun tidak. Kalau adik dapat ikut cara ni, mama akan teruskan dan kalau tidak mama akan gunakan kaedah yg mama dah gunakan sblm ini. Harap2 usaha mama ini di permudahkanNya.

Ini pula adalah aktiviti anak2 utk hari ini dan semalam:
  • Alphabet Book: Cc is for Cotton.
Aktiviti ni menggunakan templete Cc yg telah adik & angah warnakan.

Adik & angah sedang menyiapkan projek 'Letter Cc is for Cotton'.
  • Counting cotton.
Aktiviti yg biasa adik buat utk belajar mengira dan mengenal nombor. Kali ni dgn menggunakan 'cotton'.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails