April 18, 2014

Aktiviti Mengenal huruf Aa & Nombor 1-3.

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum w.b.t

Sebelum masuk tido mama nak update cerita anak2 la dulu. Malam ni mama update aktiviti kakak dan adik semalam. InsyaAllah besok mama update aktiviti kakak ptg tadi plk. 

Skrg ni mama dah jarang sgt print out worksheet dari internet dan buat sendiri teaching tool utk anak2 belajar. Selalu duk recycle guna teaching tool lama dan beli buku2 kerja. Pagi semalam mama ada masa free...jadi sempat suft internet dan cari bahan2 baru utk anak belajar. Happy sgt kakak bila masuk bilik belajar pagi tu dan tgk mama duk siap2 bahan2 ni. Tambah semangat dia belajar..alhamdulillah.

InsyaAllah bermula minggu ni mama akan start bg aktiviti mengenal huruf dan nombor utk adik macam mama ajarkan angah dan kakak dulu. Dan mama akan bukak file baru utk simpan hasil aktiviti dan kraf adik mcm yg mama dah buat sebelum ni utk kakak dan angah.


Minggu ni adik belajar mengenal huruf Aa. Aa is for Apple.

Apple tree colouring worksheet ni mama download kat sini. Selain utk mengenal huruf Aa, aktiviti ni utk melatih kemahiran adik mewarna (fine motor skill). Alhamdulillah...adik dah agak mahir control tangan dia memegang pensil warna tu...masa adik colour buah epal tu pun nmpk cantik je... 

Lacing activity...bagus utk fine motor skill. Apple lacing card ni mama download kat sini. Print, laminate dan kemudian tebuk. 

Mama buatkan jugak satu lacing card ni utk kakak...baru lah tak berebut...hihi

Kemudian lepas tu adik sambung belajar mengira. Mama ajar 1-3 dulu. Tunjukkan nombor pada kad utk adik kenal...kemudian kira bilangan dot tu. Pastu letakkan clothpin pada kad mengikut bilangan dot tu. Teaching tool ni mama lupa plk download dari mana sbb dah lama buat.

19 comments:

  1. Salam kenal...seronok baca blog Mahani...jemput la singgah blog mamalisa pulak ye...Saya pun wat homeschool ngan anak2 bole la kita kongsi idea..
    http://guarkusara.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan..
    Nak tanya kat mana saya boleh dapatkn pipe cleaner dan pom poms ye?
    Thanks..

    ReplyDelete
  3. salam sis... nak tanye sis anak saya baru 3tahun... ape yea yang saya dah boleh ajar dia sekarang?

    ReplyDelete
  4. Salam puan,
    Saya suka sangat baca blog puan mngenai homeschooling..kental betul semangat puan buat pelbagai aktiviti untuk anak-anak :-)

    ReplyDelete
  5. Seronok tgk puan wat homeschooling utk anak2....Anak saya dah 3 tahun lebih. saya bekerja. Macammana nak start homeschooling?

    ReplyDelete
  6. Salam perkenalan...subhanallah segala puji untuk Allah...saya memang cari info untuk homeschool sebab anak saya tak leh nak gi sekolah macam budak lain..izin kan saya mencedok,mengcopy dan menduplicate info2 berguna ini...

    ReplyDelete
  7. Salam perkenalan . Tahniah puan berjaya melaksanakan homeschooling dengan anak- anak tersayang.

    ReplyDelete
  8. Ibu yg berjaya homeschool kan anak2 adalah ibu yg hebat. Sy pun sdg mencari ilmu homeschool :)

    ReplyDelete
  9. Haiii.. cakkkk..
    done follow sini no. 357,
    sudi-sudikanlah follow me back yea..
    leh kita saling kenal mengenal,
    kunjung-mengunjung selalu..
    salam kenal yea.. =)

    http://tengkubutang.blogspot.com/

    kalau minat kucen leh follow blog
    teman yang lagi satu gak..
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. rajinnya budak dua orang ni.. moga dah besar nanti bijak pandai.. aamiinn..

    ReplyDelete
  11. Nice sharing..
    Saya nak pelbagaikan aktiviti homeschool anak saya.
    Sekurang-kurang artikel ini membrikan idea pada saya.

    ReplyDelete
  12. banyak aktiviti yang puan kongsikan memberi idea utk saya buat dgn anak anak.

    ReplyDelete
  13. Bagusnya mama....teruja ni nak aply mende2 ni semua

    ReplyDelete
  14. On comparing to evernote.com/ various other application this Click Here kodi is an "Award winning software How to install or get kodi for iphone without jailbreak application media centres" and mainly Download Kodi for entertainment their much-loved Kodi motion pictures.

    ReplyDelete
  15. Now, let's discuss the crucial Kodi App attributes of this application thoroughly official source where you could take care of the music files of your selection and produce your Kodi Download personal playlists.

    ReplyDelete
  16. i really like this article please keep it up. Wondering where to go in 2019? Things to do has ranked as the best include a remote, idyllic island, the design capital ...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails